Galeria de artă. Part 1

La început abia dacă vedeam. Abia dacă vedeam lumea fără să o distorsionez în așa fel încât să încapă în canoanele pe care voluntar și dintr-un simț de pseudo – moralitate le construisem pentru mine. Abia dacă vedeam oamenii dincolo de tușele groase și impresiile ciobite pe care le colecționam superficial despre ei după doar trei minute. Abia dacă vedeam dincolo de promisiuni. Dacă știam să văd dincolo de ele aș fi înțeles că nu sunt decât niște cuvinte îmbrăcate în haine de duminică, aparent sfinte și în esență căzute în păcat. Da, la început abia dacă vedeam. Nu mă feresc să recunosc. Orbecăiam continuu fără simțul penibilului urmărind cu vârful simțurilor linii de sprijin care pe atunci îmi erau de ajuns. Mă tăiam în greșeli și sângeram câte puțin, fără să-mi imaginez că vreodată aș putea rămâne fără moneda de schimb a durerii.

Nu am avut revelații, nici sclipiri de moment care să-mi lumineze gândurile. Am învățat să văd. Am fost nevoită. Când în genunchi, plecând urechea la vibrațiile dezastrului, când privind cu mândrie la piesele pe care reușeam să le potrivesc nu din instinct, ci din simplul motiv că ajunsesem să le înțeleg pe fiecare în parte. Ajunsesem să înțeleg haosul și curgerea lui neașteptată în forme nefiresc de perfecte. Vedeam din ce în ce mai bine senzații și sentimente pe care inexplicabil le asociam cu diverse imagini, siluete,  sau personaje, care,  după perdeaua deasă de gânduri, se aflau expuse ca într-o ciudată galerie de artă.

Of_a_thousand_faces_by_iNeedChemicalX

Aveam o plăcere bolnavă de a le fotografia. Eram chiar mândră de mine, știind că numai eu sunt aceea care o poate face. De cum le vedeam le și hăituiam, le vroiam ale mele pentru totdeauna. Nu pierdeam o clipă. Le transformam rapid în opere de artă și le agățam de peretele infinit al minții, după care mă închideam în mine ore în șir privind cu nesaț truda muncii mele. Într-o zi am văzut Singurătatea. Nu e doar un iad așa cum spun unii. E o femeie cu privirea irecuperabil pierdută într-o realitate mai cruntă decât ceea pe care o știm și care bântuie masele de oameni înfășurată în pânze albe de bumbac sub care nu se află decât o simplă carcasă lipsită de puls. Am fotografiat-o adesea stând tolănită în brațele celor care zâmbesc încordat înconjurați de așa-ziși prieteni, îmbrățișând inimi zdrobite de copitele iubirii sălbatice, sau îngrijindu-se de greutatea bătrâneții celor rămași în urmă. Paradoxal, am văzut că singurătatea e singura care poată să plângă când râde și să ofteze mortal când zâmbește. Singurătatea nu e niciodată singură, întotdeauna este împărțită cu altcineva.

Am văzut și Disperarea. Am vazut-o alergând pe străzi țipând în tăcere, implorând fără cuvinte, cerșind  fără simțul  înjosirii ceva scos din uz cu prea mult timp în urmă. Am văzut-o încercând să-și dea viața la schimb pe două fumuri de țigară, pe gesturi goale care nu înseamnă nimic. Am văzut-o ținându-și capul între mâini și numărând pulsațiile care nu mai loveau în coșul pieptului, ci în moalele capului. Am văzut-o plângând sare fiindcă rămăsese fără lacrimi. Imaginile astea mi se derulează obsedant în minte și ajung să mă doară. Mă sfâșie pe interior lăsându-mă într-o agonie care acum nu-mi aparține, dar care pare să facă parte din mine dintotdeauna. Fără să vreau o trăiesc la nesfârșit nu doar prin mine, ci și prin alții.

Un gând despre „Galeria de artă. Part 1

  1. Daca tot a plecat cand eu am venit , ia uite peste ce am dat …o galerie deschisa cand vrea ea , din cate parti vrea ea si oprita tot cand vrea ea , contrar titlului. Sa notam ca are obiceiul sa ramana datoare , desi din bocetele de aici rezulta ca toata lumea i-a ramas ei datoare cu ceva. Partea asta intai de galerie mai are putin si il scoate pe Dl. Cioran din groapa. Scrisa frumos , iti curge prin vene tot ca ca o sarbatoare a mintii (asta daca poti face abstractie de obsesia fizicului ei intins exact sub text , intotdeauna acolo , dar ne stapanim ca altfel o pierdem sigur ) . Ce diferenta intre adevarul revoltat de acum ceva timp si inceputul asta de an contemplativ. Mai mult observa , constata . A naibii involutie cum evolueaza , a ?
    Acum sa scormonim putin , ca aici chiar nu ma pot stapani : in genunchi , plecand urechea la vibratiile dezastrului , a vazut disperarea , este sfasiata pe interior si lasata in agonie. Asta desi in galeria ei e singura care expune. Daca ar fi lasat fotografiatul la o parte cand s-au facut peretii galeriei , ar fi vazut miliarde de oameni in zdrente , bolnavi , construind in genunchi , in pauza de masa confundand disperarea cu pachetul de mancare , sfasiati pe interior de intrebarea zilei de maine si lasati in agonie de ziua de astazi. Dar constructia s-a terminat repede , a fost predata la termen si iata : galeria ei plina de disperare , chin, zdruncin , sfasieri si dezamagiri , sare fara lacrimi. Iti vine sa ii iei tablourile si sa o lovesti cu ele pana pielea i s-ar transforma in panza . Nu sunt opere de arta ! Daca erau nu ai fi taiat niciodata bilete celor care au venit la tine.

Lasă un răspuns

